Join MYLES Community for FREE printable resources and more!
Sebagai penggerak di sebalik MYLES, Syaza percaya akan kuasa transformatif reka bina yang bernas dan inovasi yang diteraju oleh sesebuah komuniti dalam membentuk persekitaran pembelajaran yang bermakna.
Dengan latar belakang reka bina dan pendidikan, Syaza telah mengendalikan pelbagai projek akar umbi yang bertujuan menghidupkan semula ruang pembelajaran untuk memberi inspirasi dan menarik minat pelajar dari segenap peringkat umur.
Syaza juga aktif beradvokasi untuk menyokong akses kepada persekitaran pembelajaran yang baik untuk semua, melalui penglibatan lisan dan bertulis bagi mencetuskan perbualan tentang peranan sesebuah ruang dalam pendidikan.
Syaza sesekali berkongsi refleksi di LinkedIn, Instagram and Facebook. Lihat portfolio peribadi Syaza, "Stories to Tell" di sini.
"Saya dipanggil untuk berkhidmat sebagai guru sepenuh masa selama dua tahun di sekolah berkeperluan tinggi melalui Teach For Malaysia. Pengalaman ini telah menjadi sebuah transformasi dari segenap segi – saya masuk ke dalam bilik darjah dengan harapan untuk mengajar tetapi di akhirnya saya yang belajar daripada pelajar-pelajar saya.
Pengajaran di sekolah-sekolah yang serba kekurangan mendorong saya untuk berfikir secara kreatif untuk mengujakan pelajar di dalam bilik darjah. Sepanjang pengalaman saya mengajar, saya cuba pelbagai reka letak bilik darjah untuk menggalakkan penyertaan dan kerjasama mereka, kerana saya dapat lihat sendiri betapa persekitaran fizikal memainkan peranan penting dalam membentuk tingkah laku dan hasil pembelajaran. Di luar bilik darjah, saya cuba memahami pelbagai latar belakang dan cabaran yang didepani pelajar saya. Semua ini menanamkan rasa empati dan "sense of purpose" dalam diri saya.
Satu momen atau detik yang tidak akan saya lupakan adalah semasa saya mengetuai projek untuk mengubah suai bilik audio-visual sekolah. Di peringkat awal projek, saya bertanya kepada pelajar bagaimana mereka membayangkan ruang yang baharu di sekolah nanti. Seorang pelajar PPKI berkerusi roda mengangkat tangan dan berkata, "Cikgu, bawalah perpustakaan baharu nanti turun ke bawah, saya pun teringin nak masuk!" Walaupun dengan nada berseloroh, kata-kata tersebut masih terngiang di minda saya. Betul, perpustakaan sekolah selalunya terletak di tingkat atas, jauh dari bunyi bising dan gangguan – tetapi itu juga bermaksud ruang tersebut jauh daripada pelajar seperti mereka.
Mempunyai seorang adik lelaki dengan sindrom Down, saya telah lama berminat dengan persekitaran yang inklusif. Tetapi detik itu benar-benar menguatkan kepercayaan saya bahawa ruang yang direka dengan baik seharusnya menjadi hak untuk semua orang, bukan sekadar kemewahan untuk mereka yang berada.
Saya bercita-cita agar semua sekolah awam di Malaysia mempunyai hab pembelajaran inklusif yang inovatif di tingkat bawah – ruang tengah yang boleh diakses oleh semua, menghubungkan persekitaran dalaman yang selesa dengan kehijauan lanskap luar. Pengalaman ini telah mendorong semangat saya untuk sesebuah reka bina universal dan inklusif untuk berkembang pesat dengan penglibatan komuniti dan memaksimumkan sumber sedia ada, dan bukannya bergantung pada binaan baharu yang memakan belanja yang tinggi."
Motivasi Syaza, Syafiq dan perkembangan ilustrasi beliau.
"...Mempunyai seorang adik lelaki dengan sindrom Down, saya telah lama berminat dengan persekitaran yang inklusif. Tetapi detik itu benar-benar menguatkan kepercayaan saya bahawa ruang yang direka dengan baik seharusnya menjadi hak untuk semua orang, bukan sekadar kemewahan untuk mereka yang berada..."
2025:
Don Norman Design Award
Promising Humanity-Centered Design awarded to acknowledge Ruang2Gather.
Placemaker Week ASEAN 2025: Places that have Value for People
Conducted Learn2Reka workshop on placemaking in schools using prompt cards.
Transformasi Ruang Pembelajaran: Keperluan, Cabaran dan Potensi Masa Depan
Book editor
International Congress of Young Architects and Designers 2025, Russia.
International jury panel for competitions in Belgorod and Moscow
Invited as Speaker & Mentor in Kazan
2024:
Teach For Malaysia Alumni Interview for Anyamanthly, Online.
Designing Inclusive Learning Environments
International Congress of Young Architects and Designers 2024, Russia.
Speaker, “Creative Industries in National Projects and International Cooperation.”
Speaker, “International Opportunities for Young Architects and Designers.”
Speaker, “Designing Educational Campuses.”
All three were held in Russian in a semi-panel discussion format. I was assigned a dedicated live translator for each session.
Teach For All’s Gender and the School Environment: Unpacking the Hidden Curriculum, Online with participants from 11 Teach For All partner countries.
Speaker and facilitator, “Physical Environment and Gender Equity, Diversity, Inclusion in Schools.”
2023:
International Conference on Sustainable Development Goals, Malaysia.
Presenter, “Collaboration Between Stakeholders to Redesign Malaysian Public School: The Motivation and Challenges.”
Paper under editorial review.
Learning Environments Australasia Conference 2023, New Zealand.
Group facilitator, 2-way Conference Presentation of the “Authentic Engagement Toolkit”, for the Mayfield Project (a 5-month collaborative research on learning environment by Learning Environments Australasia held in Sydney and Christchurch).
2022:
10th Education Estates, United Kingdom.
Panellist, “International Approaches to Education Estates.”
Kursus Induksi Guru Baharu (Induction Course for New Teachers) by the Ministry of Education, Malaysia.
Moderator, “Membina Jaringan dan Jalinan,” online panel discussion on building connection and collaboration to welcome over 2000 new teachers into the teaching profession, resulting in an engaging conversation and lively audience interaction.
Walaupun MYLES buat masa ini beroperasi sebagai projek kolektif berasaskan minat dan suka rela, usaha kolaboratif individu-individu ini diharapkan bukan sahaja meneraju reka bentuk semula ruang fizikal, tetapi juga dalam membina komuniti yang lebih utuh.
Utama
Laila Razip (Ruang2Gather)
Hubungan komuniti
Laila menerajui perancangan dan pelaksanaan projek Ruang2Gather, terutamanya di Tamparuli. Sebagai seorang ibu berdedikasi kepada dua anak, Laila percaya bahawa persekitaran pembelajaran yang menarik dan menyeronokkan adalah keperluan, bukan sekadar pilihan.
Shawn Stanly (Ruang2Gather)
Pengalaman Pelajar & Sekolah
Cikgu Shawn merupakan seorang pendidik serba boleh dan diiktiraf. Pada 2024, beliau menerima Anugerah Pendidik RISE untuk kaedah pengajarannya yang inovatif, termasuk simulator penerbangan dan kelas pemuliharaan marin. Beliau memperoleh geran RM20,000 untuk menubuhkan Hab Pembelajaran komuniti, yang direka bentuk secara kolaboratif dengan pelajar dan ibu bapa, untuk meningkatkan akses pendidikan untuk masyarakat Orang Asli.
Aisyah Ajib (Back2Warisan)
Seni Bina Manusiawi & Warisan
Bekas arkitek berdaftar dan pensyarah di UK, serta guru bertauliah di Malaysia, Aisyah membawa gabungan kepakaran industri seni bina dan pengalaman secara langsung dalam pembelajaran sosial-emosi. Beliau merupakan seorang rakan pemikir yang sangat saya hargai terutama dalam membincangkan usaha mereka bentuk ruang pembelajaran.
Soraya Sauli (UTM)
Persekitaran berasaskan alam
Soraya giat beradvokasi untuk ruang pembelajaran yang berasaskan permainan dan hubungan dengan alam semula jadi. Sebagai ibu kepada dua anak perempuan, beliau percaya dalam keseimbangan antara "green time" dan "screen time" bagi menyokong perkembangan awal kanak-kanak.
Special mentions
Adila Syaherah (Deco Hartanah / Sabah Institute of Art - SIA)
Reka Bentuk Boleh Akses
Memberdayakan konsep reka bentuk untuk impak, Adila menggabungkan seni bina, pendidikan dan keusahawanan untuk memperjuangkan ruang yang boleh diakses oleh semua.
Zi Ying Ong (UTAR)
Kaunseling & Pengurusan Trauma
Semasa feloship TFM kami, Zi Ying mengetuai beberapa kumpulan pelajar dalam projek ubah suai semula ruang di sekolah. Beliau memahami cabaran pelajarnya dalam bilik darjah yang kurang terinspirasi dan berpegang teguh kepada keadilan dalam akses kepada ruang pembelajaran berkualiti. Kini, Zi Ying meneruskan perjalanan empatinya dalam bidang akademik melalui kaunseling.
Natrah Aziz (GEMBUR)
Persekitaran Inklusif Environments
Melalui GEMBUR, Natrah giat membina kesedaran dan penerimaan terhadap neurodiversiti. Saya berbesar hati untuk berkongsi misi ke arah mewujudkan ruang fizikal yang lebih inklusif bagi memenuhi keperluan yang pelbagai. Sebelum ini, Natrah melanjutkan pengajian dalam bidang kejuruteraan mekanikal sebelum menceburi bidang pendidikan dan perniagaan sosial.
Lagi ramai, lagi bagus!